• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nu ska jag söka skuldsanering

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Hej!
Jag har nu bestämt mig att söka skuldsanering. Skulle med facit i hand gjort det redan för flera år sen.
Min tanke har tidigare varit att lösa det här själv, Myra har varit min inspiration. Nu har ett av inkassobolagen satt käppar i hjulet och vägrar förlänga min avbetalningsplan, så det är bara att bita i det sura äpplet och släppa allt.
Min stora skräck är att jag har ett arbete som jag älskar, där man är säkerhetsklassad. Jag tror inte att jag blir arbetslös men det finns en risk att jag kommer att bli omplacerad pga. det här. Jag ska prata med min arbetsgivare och förklara situationen med en förhoppning om att klara mig kvar på jobbet om jag är öppen med min skuldsituation.
Korthuset håller redan på att rasa, jag har inte riktigt släppt än, har betalat så mycket jag kunnat den här månaden men en del kommer nog att gå till KFM ganska snart. Två inkasson har jag inte kunnat betala allt till, tänkte först att betala så mycket som jag kunde för att sen ringa igen och förhandla mig till att få betala senare men nu tänker jag skippa det.
De av mina skulder som rdan ligger hos inkasso kommer ju ganska snart att hamna hos KFM. Andra skulder ramlar in om ett par månader.
Från och med juli-lönen har jag som plan att släppa allt. Och jag tänker att jag ska kontakta skuldrådgivare i veckan som kommer.
Jag har lite frågor, en del har jag redan fått svar på genom att lusläsa forumet (gjort det i två dygn nu).
1. Om jag låter bli att betala på skulderna nästa månad, är det ok att istället använda pengarna till att betala en del privata skulder eller är det nåt som kommer att vara negativt för skuldsaneringsansökan?
2. Har en del mindre nya skulder/krediter, ska jag försöka betala bort dem också innan ansökan?
3. Har även en kommande skatteskuld, ska vara betald innan 12 september, ska jag försöka att även betala bort den?

Som ni ser så har jag inga planer på att spara pengarna på hög utan vill betala bort det jag kan istället. Det tar ett par månader innan en löneutmätning kommer igång och det är nu 6 månaders väntetid för beslut om inledande så min tanke är att få bort så mycket privata skulder och annat småkrafs som möjligt innan ett eventuellt inledande men vill inte sabotera nåt för mig själv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

profithysteri

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
17 December 2022
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag är ingen expert men har talat med budget- och skuldrådgivare (flera olika) och samtliga avrådde från att gynna enskilda borgenärer, även innan beslut om inledande. Skulle gissa att det är extra viktigt om du angivit en privat skuld i din ansökan och vips så framkommer det att den är "betald" i sin helhet när du får samtal om inledande.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Jag är ingen expert men har talat med budget- och skuldrådgivare (flera olika) och samtliga avrådde från att gynna enskilda borgenärer, även innan beslut om inledande. Skulle gissa att det är extra viktigt om du angivit en privat skuld i din ansökan och vips så framkommer det att den är "betald" i sin helhet när du får samtal om inledande.
Fram till inledande är det fritt att göra precis vad du vill med pengarna så det är helt ok att betala bort privata skulder ju mer du betalar ju bättre även om du bara betala till en och 0 till alla andra
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag är ingen expert men har talat med budget- och skuldrådgivare (flera olika) och samtliga avrådde från att gynna enskilda borgenärer, även innan beslut om inledande. Skulle gissa att det är extra viktigt om du angivit en privat skuld i din ansökan och vips så framkommer det att den är "betald" i sin helhet när du får samtal om inledande.
Jag har inte ansökt än. Vill betala tillbaka lite småskulder innan jag ansöker. Tänkte inte att de skulle med i ansökan.
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag har inledande och jag betalade bort 50.000 på en privat skuld mellan ansökan och inledande, och inte mycket på de övriga. Min handläggare ställde frågan varför beloppet nu var 50.000 lägre än vid ansökan och jag fick redovisa vilka månader jag betalat extra osv, sen fick borgenären exakt samma frågor.

Detta var ca 3 veckor sedan, inga fler följdfrågor om den skulden efter dess.

Jag uppfattar det också som OK att göra vad man vill innan inledande, hoppas det var rätt beslut
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har inledande och jag betalade bort 50.000 på en privat skuld mellan ansökan och inledande, och inte mycket på de övriga. Min handläggare ställde frågan varför beloppet nu var 50.000 lägre än vid ansökan och jag fick redovisa vilka månader jag betalat extra osv, sen fick borgenären exakt samma frågor.

Detta var ca 3 veckor sedan, inga fler följdfrågor om den skulden efter dess.

Jag uppfattar det också som OK att göra vad man vill innan inledande, hoppas det var rätt beslut
Tack för svaret. Verkar ju som att jag kan göra som jag tänkt. Jag har planer på att betala bort mina privata innan jag gör ansökan. Alltså jag tänker inte ta med dem överhuvudtaget
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Tack för svaret. Verkar ju som att jag kan göra som jag tänkt. Jag har planer på att betala bort mina privata innan jag gör ansökan. Alltså jag tänker inte ta med dem överhuvudtaget
Är det mycket i privata skulder? Finns inget positivt med privata skulder eller skulder till stat. Fick frågan specifikt under mitt inledande samtal. När jag berättade för handläggaren att jag varken hade till stat eller privatperson fick jag svaret att det är väldigt positivt.

Hur nya är de senaste skulderna/krediterna?
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Är det mycket i privata skulder? Finns inget positivt med privata skulder eller skulder till stat. Fick frågan specifikt under mitt inledande samtal. När jag berättade för handläggaren att jag varken hade till stat eller privatperson fick jag svaret att det är väldigt positivt.


Hur nya är de senaste skulderna/krediterna?
Privata skulderna är ganska små men det suger att inte kunna betala tillbaka. Skatteskulden är 25k, fått den pga jämkning och mycket öt. De mindre krediterna är tagna för ett par månader sen.

Jag räknar med att kunna betala tillbaka det mesta av det här innan ansökan. Jag släpper allt nu och hinner troligen få två löner innan ansökan skickas in och med största sannolikhet hinner inte löneutmätningen bli klar innan heller.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Privata skulderna är ganska små men det suger att inte kunna betala tillbaka. Skatteskulden är 25k, fått den pga jämkning och mycket öt. De mindre krediterna är tagna för ett par månader sen.

Jag räknar med att kunna betala tillbaka det mesta av det här innan ansökan. Jag släpper allt nu och hinner troligen få två löner innan ansökan skickas in och med största sannolikhet hinner inte löneutmätningen bli klar innan heller.
Jag släppte det mesta samtidigt som jag skickade in och jag klarade mig med några dagar från att kronofogden skulle börja kräva in skulder. Tog ganska precis ett halvår för skulderna och en vecka från ett halvår med ansökan om skuldsanering. Då hade jag inget hos inkasso innan. Så om du redan har skulder hos inkasso som är påväg till KFM, ja...det kan gå.

Okej och resten av skulderna är tagna? Du får ju räkna ungefär 6mån innan dem ens tittar på en ansökan om skuldsanering. Så de flesta av skulderna bör, med den tiden inräknad, vara ungefär 1,5-2 år som minst. Sen beror det självklart på vad pengarna gått till, hur mycket skulder du har etc.

Har du tid hos skuldrådgivning eller ska du söka första kontakten? För beroende på vart du bor nånstans kan det vara en viss kö till rådgivning, kan också vara bra att ta i beaktande.
 

Fri2024

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Juni 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag släppte det mesta samtidigt som jag skickade in och jag klarade mig med några dagar från att kronofogden skulle börja kräva in skulder. Tog ganska precis ett halvår för skulderna och en vecka från ett halvår med ansökan om skuldsanering. Då hade jag inget hos inkasso innan. Så om du redan har skulder hos inkasso som är påväg till KFM, ja...det kan gå.

Okej och resten av skulderna är tagna? Du får ju räkna ungefär 6mån innan dem ens tittar på en ansökan om skuldsanering. Så de flesta av skulderna bör, med den tiden inräknad, vara ungefär 1,5-2 år som minst. Sen beror det självklart på vad pengarna gått till, hur mycket skulder du har etc.

Har du tid hos skuldrådgivning eller ska du söka första kontakten? För beroende på vart du bor nånstans kan det vara en viss kö till rådgivning, kan också vara bra att ta i beaktande.
Jag har tyvärr de flesta av skulderna hos inkasso, ett av dem vägrar förlänga avbetalningsplanen så det är därför det får bli så här. Jag antar att jag hinner få löneutmätning innan ett eventuellt inledande.
Jag ska ta kontakt med skuldrådgivare, räknar kallt med att det kan ta ett tag att få tid där med köer och semester. Därför är min plan att skicka in i augusti. Annars söker jag själv.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp